Sunday, November 14, 2010

Eksperimental Cintamu~~




        “Ini lah rumah baru kita, sayang rasa selesa tak?” Tanya Harraz Idham kepada Nabila. Berkerut dahi Nabila apabila ditanya soalan sebegitu.
        “Mamat ni tak betul ke apa? Orang gila saja cakap tak suka dengan rumah yang besar ni,” omel Nabila di dalam hati.
        “Besar sangat! Macam seram je tengok rumah ni. Mesti banyak hantu,” jawab Nabila sedemikian kerana tidak mahu memuji kecantikkan rumah yang baru sahaja dibeli oleh Harraz Idham agar mereka dapat tinggal bersama-sama di situ agar Harraz Idham sakit hati lagi dengan kata-katanya.
        “Aha,tepat sekali! Rumah ni banyak hantu jantan.Kalau hantu jantan tentu dia tak nak ganggu abang dan semestinya dia nak ganggu sayang,” jawab Harraz Idham pula mahu menyakat isterinya yang sejak mula kahwin masih tidak mahu berbaik-baik dengannya.
        Walaupun mereka disatukan atas kemahuan keluarga mereka namun Harraz Idham mahu belajar menyayangi dan mencintai isteri yang baru dinikahinya itu dua minggu yang lepas. Dia rasa bersyukur kerana tuhan memanjangkan usianya untuk mengecap rasa nikmat berumah tangga. Biarlah siapa pun isterinya dia tetap menerimanya dengan seadanya. Baginya bukankah jodoh sudah lama ditentukan tuhan. Setiap manusia mempunyai pasangan masing-masing.
        “Hantu tu ah pon….! Mana dia nak dengan saya. Tentulah dia minat dengan awak!” Bidas Nabila tidak mahu menyerah kalah.Biar dia sakit hati! Itu impiannya! Rasa geram dengan emak dan abah yang telah memaksa dia berkahwin walhal umur baru sahaja menjangkau lapan belas tahun. Kalau dengan Alias tak mengapalah juga , ini dengan lelaki yang hampir-hampir jadi bujang terlajak.
         “Malas layan idea mengarut sayang tu. Apa kata sayang angkat beg sayang tu bawa masuk bilik kita,” kata Harraz Idham yang mengambil keputusan untuk mengalah. Kalau dilayan lagi pasti boleh jadi perang mulut antara mereka nanti.
         “Saya nak bilik lain,” Kata Nabila dengan tegas lalu menaiki tangga menuju ke tingkat atas.
         “Pintu bilik lain semua berkunci. Kuncinya dekat abang hanya bilik kita je yang tak berkunci,” laung Harraz Idham dan serta-merta kedengaran pintu bilik mereka dihempas dengan kuat. Harraz hanya ketawa kecil .
          Malam itu selesai makan malam, Nabila bercadang untuk terus masuk tidur sahaja. Rasa penat yang belum hilang sejak siang tadi kerana menolong Harras Idham mengangkat barang-barang dan mengemas rumah membuatkan minatnya terbantut untuk menonton televisyen. Harraz Idham pula tidak nampak penatnya kerana selesai sahaja makan terus dia menuju ke bilik bacaan mahu menyelesaikan tugas pejabatnya pula.
         “Haish…..kalau mamat tu sawan malam ni macam mana?Kalau kat rumah mak aku bolehlah aku warning dye nk jerit kalau dia buat sesuatu dekat aku tapi kalau dalam rumah ni?Matilah aku..” bebel Nabila di dalam bilik tidur mereka.Ke hulu ke hilir tak henti-henti mencari idea.
Nabila terpandang buku-buku kuliahnya yang cantik tersusun dalam rak buku di hujung penjuru bilik lantas jarinya dipetik!
          Dia menyusun semua buku-buku rujukannya itu di atas katil dibahagian tengahnya biar menjadi pembahagi antara tempat tidur dia dengan Harraz Idham. Kalau tidak tak pasal-pasal malam nanti dengan rasa suka hatinya Harraz Idham memeluk pinggangnya seperti selalu. Rimas! Kalau dulu hanya letak bantal golek tapi mesti Harraz Idham pantas mengalihkannya. Kali ini kalau diletak buku-buku yang banyak bertimbun macam tu mesti dia malas nak mengalihkannya sebab satu buku tu pun dah setebal kamus dewan! Fikir Nabila lalu membaringkan tubuhnya dalam rasa yang riang sekali. Siap lengkap berpakaian seluar jeans dan t-shir lengan panjang lagi!
          “Untuk keselamatan!”Jawab Nabila pada dirinya sendiri lantas menyelubung dirinya dalam selimut tebal sebelum melelapkan mata.
           Satu jam kemudian Harraz Idham masuk ke bilik tidur mereka setelah melihat kelibat Nabila tiada di ruang tamu kerana kebiasaan di rumah emak mertuanya, Nabila pasti menonton televisyen sehingga lewat malam. Dia memandang tubuh Nabila yang telah berbungkus dengan selimut dan………buku-buku yang sengaja disusun ditengah-tengah membuatkan Harraz Idham tepuk dahi seketika.
          “La…tidur rupanya.Aisey….terbantut lagilah pelan aku,” jawab Harraz Idham di dalam hati lalu dialihkan juga buku-buku tersebut. “Oo…ingat aku tak nak alihkanlah buku-buku dia yang berat ni,” kata Harraz Idham separuh berbisik. Setelah itu, merebahkan badannya di sisi Nabila lantas pinggang isterinya dirangkul seperti selalu.
            Pukul tiga pagi pasti Nabila akan terjaga seperti selalu.Sejak daripada kecil lagi sudah begitu. Kalau masa belum kahwin sudah pasti adiknya yang menjadi mangsa menemani Nabila sehinggalah dia dapat lelap semula. Kalau sekarang ni takkan nak kejutkan suaminya nanti jadi lain pula…………baik tak payah!
            “Ishh!!Tangan dia ni tak boleh duduk diam ke?Nak melingkar saja,” gerutu Nabila meleraikan pelukan suaminya itu dengan kasar lalu dia bingkas bangun mengambil bantal mahu tidur sahaja di ruang tamu. Sebenarnya rasa takut dalam hati menggunung-gunung mahu tidur seorang diri di ruang tamu lebih-lebih lagi rumah tersebut masih asing lagi bagi dirinya.
             Namun digagahkan juga kerana bencinya pada Harraz Idham. Rasa benci yang teramat sangat kerana Harraz Idham bersetuju dengan permintaan ibu bapa mereka walaupun Nabila cuba menghalang Harraz Idham daripada berbuat begitu. Alasan Harraz Idham tidak mahu melukakan hati kedua orang tua mereka. Walhal bagi Nabila,Harraz Idham sudah terdesak mahu berkahwin segera kerana takut digelar bujang lapuk!
            Pagi itu, Harraz Idham terjaga daripada tidurnya ketika azan subuh sedang berkumandang. Harraz Idham melihat Nabila tiada di sebelahnya. Sah! Isterinya itu pasti tidur di ruang tamu! Dia bangun dengan niat mahu mengejutkan isterinya untuk menunaikan solat subuh bersama-sama.
            Sedih melihat isterinya itu tidur tanpa berselimut pasti Nabila menahan kesejukkan sejak malam tadi tapi kelakarnya bagi Harraz Idham sebab Nabila sanggup tidur dengan memakai seluar jeans kerana alasan untuk menjaga keselamatan diri. Banyak betul taktik tak masuk akalnya itu!
           “Sayang,bangun..solat subuh sama-sama,” Harraz Idham menyentuh bahu isterinya itu dengan lembut. Nabila yang tersedar daripada lenanya pantas meraba-raba badannya takut jika dirinya telah diapa-apakan Harraz Idham.
           “Dah nak masuk tiga minggu pun masih tak percaya dekat abang ke?” Harraz Idham ketawa kuat. Nabila menjeling tajam.
           “Mana tahu kalau sawan awak tu dah datang!” Jawab Nabila bingkas bangun.
           “Sayanglah datang sawan.Pakai seluar jeans nak tidur,” perli Harraz Idham membuatkan Nabila rasa bengang.
           “Ada masalah?” Tanya Nabila tidak puas hati.
           “Ada masalah, sebab kan…susahnya nak buka!” Usik Harraz Idham tidak putus-putus.
           “Miang!” Itu sahaja jawapan yang mampu diberikan Nabila kerana tewas lawan bicara dengan suaminya itu.
           “Miang dengan isteri apa salahnya,” usik Harraz Idham lagi namun Nabila menutup kedua-dua lubang telinganya dengan jari telunjuk lalu berlalu dari situ.
            Petang itu seperti biasa setelah tamat kuliah,Nabila akan dijemput Harraz Idham untuk pulang ke rumah. Namun hati Harraz Idham sedikit terguris apabila melihat Nabila duduk berdua-duan dengan kekasihnya.Tidakkah dia tahu hukum-hakam dan batas-batas seorang perempuan setelah bergelar isteri kepada suaminya?
           “Kenapa nak rapat lagi dengan dia?Awak tu kan isteri saya,” tanya Harraz Idham apabila Nabila telah memasuki keretanya.
           “Kenapa tak boleh?Dia kekasih saya!Awak tu suami saya hanya atas kertas sahaja!” Bengang Nabila kerana merasakan Harraz Idham cuba mengawal dirinya.Pintu kereta tersebut ditutup dengan kasar bagai nak tercabut pintu kereta tersebut.
           “Walau atas kertas pun awak tu tetap isteri saya yang sah. Awak tahukan batas awak setelah menjadi isteri orang?” Ujar Harraz Idham lagi masih lembut nada tuturnya.
           “Hello…..saya tak perlukan ceramah agama percuma daripada awak okey!! Macamlah awak tu baik sangat. Awak tu memusnahkan,menghancurkan,meruntuhkan kebahagiaan saya! Awak ingat saya akan jatuh cinta dengan awak sebab awak kaya dan ada segala-galanya?Jangan harap! Satu lagi sampai bila-bila pun saya tak akan maafkan awak hingga hari kiamat datang sekalipun!” Kata Nabila pula separuh menjerit. Harraz Idham hanya diam sahaja lalu enjin kereta dihidupkan semula.
            Sampai sahaja di rumah, Nabila terus menuju ke tingkat atas tanpa menunggu Harraz Idham keluar daripada keretanya. Pintu bilik dikunci daripada dalam.Biarkan Harraz Idham tidak dapat masuk ke dalam bilik mereka. Rasa geram dan menyampah untuk berhadapan dengan suaminya itu. Sesuka hati mahu mengongkong hidupnya. Nasib baik esoknya tiada kuliah jadi bolehlah tidak berjumpa Harraz Idham satu hari. Baru hatinya dapat tenang. Biarkan Harraz Idham tidur dimana-mana yang dia mahu lagipun bukankah dia ada kunci bilik yang lain.
           “Sayang..turun makan.Abang ada beli nasi goring ni,” ajak Harraz Idham untuk makan bersama-sama namun tiada satu pun jawapan daripada Nabila.Dia tahu sudah tentu Nabila marah padanya tentang kejadian petang tadi walaupun sebenarnya kesalahan itu bukan sepatutnya pada bahunya tetapi pada Nabila.Namun kerana tidak mahu memperbesarkan hal tersebut dia mengalah juga.Asalkan Nabila tidak mengurung dirinya dalam bilik tersebut.
           “Sayang..abang minta maaf okey?” Harraz cuba memujuk isterinya dengan meminta maaf. Namun Nabila tetap membatukan diri di atas katil.Hatinya terlalu keras untuk dicairkan dengan kata-kata maaf daripada suaminya itu. Perasaan marah masih lagi membara dalam hatinya itu. Biar Harraz Idham rasa!Dia tak kenal lagi siapa sebenarnya Nabila Arisya!
           “Tak apalah kalau sayang marahkan abang lagi tapi janji dengan abang nanti turun makan. Abang risau kalau sayang tak makan,” kata Harraz Idham lalu pergi dari tempat tersebut.
           “Risau konon! Ingat aku nak cair dengan ayat dia tu??Blahlah!” Kata Nabila dalam hati lalu mencapai telefon bimbitnya dan terus didail nombor Alias. Beberapa kali dicuba namun taliannya terpaksa menunggu.
           “Bergayut dengan siapalah tu!” Bertambah lagi marah Nabila apabila gagal menelefon Alias. Esok sudah tentu dirinya akan menyoal siasat kekasihnya itu dengan siapa dia berbual.
Keesokkan harinya,pukul sebelas pagi barulah Nabila keluar daripada bilik tidurnya itu setelah pasti Harraz Idham tidak ada di rumah. Baru sahaja hendak melangkah,Nabila memandang pada kakinya.
           “Bunga?” Tanya Nabila perlahan kerana hairan melihat bunga ros putih diletakkan pada luar pintu bilik tidurnya. Namun dia sudah mengagak siapa pemberinya. Diambilnya jambangan bunga tersebut dan di dalamnya terselit sekeping kad kecil yang tertulis: Daripada suamimu.

Selamat pagi sayang,
Abang minta maaf pasal petang semalam.Baiklah,mulai hari ini abang tak nak ganggu apa
yang saya buat Cuma jagalah nama abang baik-baik sebagai suami sayang.
Lagi satu malam ni janganlah kunci pintu bilik lagi, abang rindu nak tengok rambut sayang
yang cantik tu.

         “Oo..rindu nak tengok rambut aku cantik..jagalah kau!Kejap lagi tahulah apa aku nak buat.Biar kau tak rindu nak tengok rambut aku lagi! Rambut aku ni bukan untuk tatapan kau tapi untuk Alias!!” Jawab Nabila dalam hati. Cepat-cepat dia menuruni anak tangga untuk mengambil gunting yang tersimpan dalam laci di dapur.Bunga ros tersebut dicampakkan sahaja ke dalam tong sampah.
         “Sayang! Kenapa gunting rambut sampai pendek macam tu?” Terkejut Harraz Idham melihat Nabila yang tiba-tiba sahaja rambutnya dipotong pendek. “ Abang suka rambut sayang panjang,” katanya lagi.
         “Suka hatilah nak potong ke tak nak potong. Tak ingat apa yang awak tulis dalam kad tu?” Tanya Nabila padanya.
         “Okey,okey tapi tolonglah sayang lepas ni jangan potong pendek lagi. Nama Nabila tak sesuai tau rambut pendek.kena rambut panjang baru ayu macam namanya,” puji Harraz Idham membuatkan tekak Nabila rasa nak loya.
         “Uwekkkk..nak loya tekak ni.Tak payahlah puji-puji saya meluat dengar,” kata Nabila sedikit sebanyak Harraz Idham berkecil hati. “Apa pandang-pandang lagi?Dahlah bau hapak sebatu boleh bau,” kata Nabila lagi mahu menyakitkan hati Harraz Idham di petang itu. Dia bangun mahu berlalu namun Harraz Idham sempat bersuara.
          “Tolong masakkan untuk abang.Abang laparlah sayang,” kata Harraz Idham cuba menyembunyikan perasaannya yang agak terluka dengan kata-kata Nabila tadi.
            Nabila memusing badannya ke belakang menghadap Harraz Idham. “Dah tua-tua pun tak reti masak?? Kalau kahwin sebab nak suruh bini jadi tukang masak,baik tak payah kahwin!” Herdik Nabila begitu kurang ajar sekali kata-kata yang dilontarkannya kepada Harraz Idham.
            Cepat-cepat Harraz Idham beristighfar panjang di dalam hati cuba menenangkan dirinya yang benar-benar makin terluka.
           Nabila menghilangkan diri entah ke mana selepas itu dan Harraz Idham menjengah ke dapur mencari-cari apa-apa bahan yang boleh dimasak malam itu.Perutnya benar-benar lapar sekali.Baru mahu berbaik-baik dengan isterinya namun hati Nabila masih lagi marah padanya.
           Masuk sahaja ke ruang dapur,Harraz Idham terpandang jambangan bunga yang penat-penat dibelinya pada malam itu, dibuang sahaja Nabila ke dalam tong sampah. Semakin terguris perasaan Harraz Idham hinggakan dia merasa berputus asa untuk meneruskan lagi perkahwinan yang baru saja dikecapi tidak pun sampai lima bulan usia perkahwinan mereka.
          Namun,dia masih lagi cuba bertahan menunggu hati Nabila berubah. Dia tahu Nabila masih belum matang untuk menghadapi alam perkahwinan ini. Dia berjanji dalam hati akan cuba mendidik Nabila menjadi isteri yang solehah.
          Esoknya seperti biasa Harraz Idham datang menjemput Nabila di kolejnya. Harraz melihat Nabila duduk di perhentian bas di luar kolej seperti biasa dengan kekasihnya itu. Waktu itu,hujan turun dengan lebatnya membuatkan tiada orang awam berlegar di kawasan tersebut melainkan Nabila dengan Alias sahaja.
          Daripada cermin tingkap,Harraz Idham perasan Alias cuba menciumi pipi Nabila. Pantas Harraz Idham keluar daripada keretanya walaupun hujan turun begitu lebat. Hatinya panas membara melihat lelaki cuba menyentuh isterinya sedangkan dia tidak pernah diberi peluang berbuat begitu.
          “Hei! Kau tak tahu ke perempuan ni bini aku?Berani kau buat tak senonoh dengan dia.” Tinggi suara Harraz Idham hinggakan Alias tidak sempat berbuat seperti yang diharap-harapkan selama ini. Muka Nabila pula pucat lesi nampaknya kerana Harraz Idham nampak apa yang cuba dilakukan oleh Alias sebentar tadi.
            “Apa kau kisah?Dia kekasih aku.Lagipun dia ni tak sukakan kau!Kau yang rampas dia daripada aku!” Alias juga meninggikan suaranya walaupun dia tahu Harraz Idham lebih tua usianya daripadanya.
            “Dia bini aku.Aku tak pernah pun sentuh dia,” jawab Harraz Idham lagi. Nabila hanya diam sahaja kerana tahu apa yang mereka lakukan tadi adalah salah. Pasti Harraz Idham akan memberitahu kedua-dua ibu bapanya.Jika itu terjadi pasti mati dikerjakan ayahnya yang sememangnya garang itu.
             “Peduli apa aku. Dia tak bagi kau sentuh dia sebab kau tu dah tua.Apa kuat sangatlah tenaga kau tu nak layan dia,” kata Alias membuatkan api jantan Harraz Idham semakin mahu meletus namun cuba dia bertahan kerana tidak mahu mencari pasal dengan budak hingusan seperti Alias.
              Pantas tangan Nabila ditariknya dengan kasar. “Jom balik!” Arah Harraz Idham kepada Nabila yang daripada tadi hanya diam membisu sahaja.
              Namun belum sempat Harraz Idham berlalu satu tumbukan singgah dibibirnya. Terjatuh tubuh Harraz Idham akibat tumbukan yang begitu kuat daripada Alias.Nabila terkejut kerana Alias sanggup bebruat demikian.Namun pada siapakah harus disebelahinya?kekasihnya kah?Atau pada suaminya yang tiba-tiba timbul rasa simpati dibelasah oleh teman lelakinya.
             Tidak cukup dengan itu,perut Harraz Idham sengaja dipijak Alias kemudian disepak-sepak semahu-mahunya bagaikan dirinya dirasuki syaitan. Nabila yang melihatnya menangis semahu-mahunya melihat Harraz Idham diperlakukan sebegitu.
            “Rasakan! Baru puas hati aku selama ini!” Kata Alias yang merasakan dendamnya kini terbalas. Harraz Idham tidak mahu membalas kerana kalau ikutkan tenaganya yang jauh lebih kuat daripada budak hingusan tersebut sudah pasti dikerjakan Alias sehingga budak itu masuk ICU. Bibirnya yang lebam itu tidaklah sakit mana daripada melihat isterinya yang sedikit pun tidak merasa kasihan melihatnya diperlakukan begitu. Mungkin Nabila rasa gembira dan hatinya bersorak melihat Harraz Idham dibelasah teruk begitu.
             Harraz Idham bingkas bangun. Alias pula tiba-tiba kecut perut kerana merasakan Harraz Idham mahu memukulnya namun andaiannya itu meleset sama sekali.
            “Nabila,kalau kau agungkan sangat kekasih kau selama ni kau silap! Lelaki macam ni kau nak jadikan suami?Silap-silap kau pun dibelasahnya!” Kata Harraz Idham dengan kasar sekali sebelum berlalu meninggalkan Nabila dan Alias.
             “Kenapa kau belasah dia?” Tanya Nabila dengan marah.
             “Ada masalah ke sayang?Dia yang cari pasal. Tak bangga ke dengan pakwe you ni yang dapat ajar dia cukup-cukup?” Kata Alias dengan nada bangga dapat menjatuhkan air muka Harraz Idham tadi. Kalau ada orang yang tengok tadi mesti Harraz Idham rasa malu kerana dibelasah dengan lelaki yang jauh lebih muda daripadanya.
             “Aku tak pernah minta kau buat macam tu pada dia.Kasihan Harraz,” kata Nabila lagi.
            “Aik..you sokong dia nampak..janganlah macam tu sayang. Sudahlah, suami you dah balik. Tadi tergendala urusan I nak cium you,” pujuk Alias lalu menarik tangan Nabila.
            “lepaslah! Aku benci orang macam kau.Pentingkan diri,tak berperikemanusiaan langsung!” Jawab Nabila sambil merentap tangannya daripada cuba dipegang Alias. Dia segera berlari sekuat-kuatnta dalam hujan yang lebat. Telinganya buat-buat tak dengar Alias menjerit memanggil namanya. Biarlah hujan,biarlah jauh rumahnya sekalipun dia tetap terus berlari untuk pulang ke rumah kerana hatinya terpagut rasa bimbang tentang keadaan suaminya.
            Sampai di rumah keadaan diri Nabila basah kuyup,dia cuba menahan diri yang sedang kesejukkan itu. Kelihatan Harraz Idham di ruang tamu sedah menyapu ubat dibibirnya yang lebam sedikit itu. Nabila segera menghampiri Harraz Idham.
           “Awak okey?Biar saya tolong,” jawab Nabila yang mahu mengambil kapas daripada tangan Harraz Idham tapi Harraz Idham terus bangun masuk ke dalam bilik. Pintu biliknya sengaja dihempas dengan begitu kuat biar Nabila tahu dia sedang marah yang amat sangat. Nabila tahu Harraz Idham kini sudah membenci dirinya. Dia tahu dia telah membuat satu kesilapan besar dan dosa besar pada suaminya. Malam itu, Nabila pula terpaksa tidur di luar namun dia tidak kisah asalkan Harraz Idham mahu memaafkan kesalahannya.
              Tepat pukul tujuh pagi Nabila terjaga daripada tidurnya. Dia bangun mahu menyediakan sarapan untuk Harraz Idham.Dia mahu Harraz Idham berbaik-baik semula dengannya. Namun apabila Nabila melihat ke dalam bilik tidur mereka, Harraz Idham sudah tiada lagi. Keretanya juga sudah tiada.
             “Menyampahkah dia dengan aku?” Tanya Nabila dalam hati. Dia hairan pagi-pagi lagi Harraz Idham sudah tiada sedangkan dia sudah maklum hari ni Harraz Idham tidak berkerja. Pada sebelah malam pula Nabila menyediakan makan malam untuk mereka berdua makan bersama.Panggilan yang bordering sejak tadi tidak mahu diangkat kerana Alias yang menghubunginya. Dia mahu menjauhkan diri daripada Alias mulai hari ini kerana sejak petang itu dia mulai sedar yang Alias bukanlah lelaki baik seperti yang disangka selama ini.
              Jam hampir menunjukkan pukul dua belas malam namun Harraz Idham tidak pulang-pulang juga hinggan Nabila terlena di meja makan. Esoknya Nabila sedar Harraz Idham pulang ke rumah pada malam itu cuma dia tidak tahu pukul berapa kerana baju kotor Harraz Idham ada di dalam bakul tersebut. Hampir sebulan Harraz Idham bersikap menjauhkan diri daripada Nabila. Keluar awal pagi pulang lewat malam,tidak sedikitpun Nabila melihat kehadirannya di rumah itu. Lama-lama begitu membuatkan Nabila rindu pada suaminya. Selalu Nabila melihat album perkahwinan mereka yang selama ini dia sengaja menyorokkan di bawah katil.
             Hati Nabila terlalu sedih mengenangkan apa yang telah dilakukan oleh Harraz Idham namun dia tahu semua salahnya. Dia berterima kasih pada Harraz Idham kerana hal ini tidak pun diketahuinya olehnya kerana tempoh hari emaknya ada menelefon menanyakan khabar.Dia terpaksa berbohong yang Harraz Idham keluar berjumpa dengan kawan sedangkan dia tidak tahu Harraz Idham hilang entah ke mana.
            Lewat petang itu, Nabila tidak menyangka Harraz Idham akan pulang ke rumah awal daripada yang sebelumnya. Seperti biasa Nabila sudah pun menyiapkan makan malam untuknya. Keadaan Harraz Idham selamba sahaja, berjalan menuju ke tingkat atas sambil bersiul-siul seolah-olah tiada apa pun yang berlaku. Hati Nabila rasa terguris sedikit kerana kewujudannya di situ tidak dihiraukan suaminya.
            "Abang,makanlah lepas ni. Sayang dah sediakan makan malam untuk abang,” kata Nabila tiba-tiba telah menukar panggilan kata ganti dirinya dan juga kepada Harraz Idham. Namun Harraz Idham buat-buat tak dengar seperti biasa.
             Setengah jam kemudian,Harraz Idham turun ke bawah selepas menunaikan solat maghrib. “Apa yang kau masak?Aku lapar ni!” Tanya Harraz Idham dengan kasar.
             “Nasi dengan kari ikan,” jawab Nabila segera menyendukkan nasi untuk suaminya. Selepas itu diletakkan pula lauk kari ikan ke dalam pinggan Harraz Idham. Harraz Idham segera menyuapkan nasi ke dalam mulutnya.
              Tiba-tiba Harraz Idham meludah semula nasi yang dimakan ke dalam pinggannya. “Ini kari ke lauk air kosong??” Herdik Harraz Idham padanya. Bergenang air mata Nabila apabila Harraz Idham begitu dan kemudian mengherdiknya seperti seorang hamba.
              “Aku kahwin dengan kau sebab nak buat kau jadi tukang masak! Jadi masaklah sedap-sedap!Bodoh!Dah lapan belas tahun pun tak reti masak??Apa guna aku kahwin dengan kau??” Jerkah Harraz Idham tanpa kasihan lantas pinggan mangkuk yang berada di atas meja dilemparkan ke lantai. Nabila segera menutup kedua-dua telinganya mendengar bunyi pinggan-pinggan kaca yang telah pecah berderai itu. Nabila mula menangis teresak-esak kerana tak pernah dimarahi Harraz Idham sedemikian rupa.
              “Kalau kau tak reti masak sedap-sedap baik kau berambus dari rumah aku ni! Berambus sekarang!Aku tak nak tengok muka kau!” Herdik Harraz Idham lagi kemudia dia masuk ke bilik semula. Tinggallah Nabila di situ seorang diri.Dia tahu kini Harraz Idham benar-benar tidak memerlukannya sebab itulah Harraz Idham tidak kisah tidak berada di rumah untuk bersama dengannya.
               Sebelum Nabila pergi biarlah dia tunggu di luar rumah dahulu mengharapkan Harraz Idham datang kepadanya namun sekiranya tidak dia akan pergi untuk selama-lamanya.
               Harraz Idham melihat ke luar tingkap kelihatan Nabila seperti orang bodoh berdiri di luar.Hari mulai hujan rintik-rintik namun ego Harraz Idham masih tinggi.Dia membiarkan Nabila di luar sana. Dia berbaring sendirian di atas katil lalu terlena.
              Tidak lama kemudian,Harraz Idham tersedar akibat dentuman kilat yang sungguh kuat. Dia segera bangun daripada katil dan melihat ke jendela. Nabila masih di situ! Gila!!Segera dia berlari turun ke bawah takut-takut sesuatu yang buruk terjadi pada Nabila.
             Dia berlari ke luar menarik tangan Nabila untuk masuk ke dalam rumah. “Gila apa!” Marah Harraz Idham yang turut sama basah dalam hujan. Nabila lantas memeluk tubuh Harraz Idham semahu-mahunya.
           “Maafkan sayang abang,abang janganlah tinggalkan sayang. Sayang tahu sayang banyak salah dnegan abang selama ni,sayang tahu sayang banyak buat dosa dengan abang.Sayang minta ampun abang.Sayang janji sayang tak buat lagi.Andai abang maafkan sayang saya rela dipanah petir asalkan sayang mati dalam keadaan abang sudah maafkan abang,” rayu Nabila dalam tangisnya. Harraz Idham menarik tangannya masuk ke dalam rumah.
           “Gila apa buat macam ni? Kalau apa-apa jadi dekat sayang macam mana?” Tanya Harraz Idham yang sebenarnya terlalu risau pada gadis itu. Dia tidak mahu apa-apa yang buruk terjadi pada Nabila.
           “Abang kalau abang tak boleh terima sayang lagi tak mengapa tapi maafkan sayang..sayang rayu,” tiba-tiba Nabila melutut di kaki suaminya membuatkan Harraz Idham rasa serba salah kerana sebegitu sekali Nabila merayu padanya.
           Harraz Idham pantas menjauhkan kakinya daripada disentuh Nabila. “Abang maafkan sekarang pergilah Nabila ke mana-mana yang Nabila nak.Abang rela,” kata Harraz Idham lagi.
           “Abang selama ini sayang pergi ke dalam hidup Alias tapi sebenarnya sayang telah buat kesilapan.Andai abang izinkan suatu hari nanti sayang mahu pergi ke dalam hidup abang.Maafkan sayang atas segala-galanya,” kata Nabila lalu mahu pergi dari situ. Lembut sudah ego Harraz Idham mendengar kata-kata daripada bibir Nabila.
           “Abang izinkan,” jawab Harraz Idham membuatkan Nabila memandang ke belakang.Memandangnya penuh tanda tanya adakah dia silap dengar.
           “Abang izinkan saya kembali dalam hidup abang,” ulang Harraz Idham panjang. Nabila segera memeluk tubuh suaminya itu dengan sesungguh-sungguhnya dan begitu juga Harraz Idham.
            “Sayang minta maaf abang.Sayang janji takkan ulangi lagi kesilapan sayang,” bicara Nabila sejujurnya.
            “Shhh…jangan cakap lagi.Mulai hari ni kita bina hidup baru ya sayang.Abang dah dapat Nabila, lepas ni kalau Alias cari pasal lagi abang tak teragak-agak nak belasah dia. Maafkan abang sayang,selama ni abang nak uji sama ada abang buat macam ni sayang boleh tak hidup tanpa abang” kata Harraz Idham mahu menceriakan hati Nabila yang sedang berduka itu.
            “Tak mahulah macam tu,ee..orang dah terlalu cinta sangat dengan abang tau! Tak boleh hidup tanpa abang,” jawab Nabila lalu satu cubitan singgah di bahu Harraz Idham.
            “Aduuuuhhh..sakitnya perut ni…!!” Harraz Idham pura-pura menjerit.
            “Eeeee..orang cubit bahu dia rasa sakit dekat perut pula,” jawab Nabila.
            “Bukan sakit sebab kena cubitlah..sakit sebab lapooorrr…,” kata Harraz Idham pula sambil tersenyum. “Nak makan kari ikan sayang..sedaplah sebenarnya.”
            “Tadi kata tak sedap.Siap buang kat lantai lagi,” balas Nabila.
            “Abang berlakon je.Pandai tak abang berlakon?? Eksperimen abang selama ni berjaya membuktikan hipotesis abang tu betul : semakin abang menjauh semakin sayang perlukan abang,kan-kan?” Tanya Harraz Idham padanya. Namun Nabila buat tak tahu sahaja lalu beredar dari situ tidak mahu menjawab pertanyaan suaminya yang mengarut itu.
             “Nak pergi mana tu?” Tanya Harraz Idham terpinga-pinga.
             “Nak pergi dapurlah.Kata nak makan kari ikan,” jawab Nabila ketawa kecil.
             “Tunggulah abang..nak ikut juga pergi dapur,”laung Harraz Idham membuntuti isterinya daripada belakang lantas diraih pinggang isterinya itu. Bahagia hati Nabila disayangi sebegitu rupa.

Saturday, November 6, 2010

Bahagia Pasti Datang...!!~~




  “Aku suka kau.Kita couple boleh?Tolonglah,tolonglah….” Rayu Irfan bersungguh-sungguh. Tak sanggup Irfan berputih mata kali ini. Iman pula terkejut  tatkala mendengar pengakuan eksklusif daripada bibir Irfan sebentar tadi. Makin berpeluh-peluh Iman dibuatnya.
     Sudahlah petang ni cuaca panas terik ditambah pula mendengar kata-kata Irfan seakan-akan merasakan dirinya terkena renjatan elektrik. Namun, Iman suka mendengarnya..riang!Berbunga-bunga sudah taman hatinya.Oops.. couple Iman? Jangan biarkan pisang berbuah dua kali.
    “Hello…Iman?Kau dengar tak aku cakap apa tadi?Oi!” Irfan melambai-lambai tangannya pada wajah Iman membuatkan Iman tersedar daripada lamunannya tadi. Alamak! Mesti  Irfan perasan Iman mengelamun tadi.
     “Err..ya?” Itu sahaja yang mampu Iman ucapkan.
     “Mengelamun saja kau ni!Kau suka aku tak?” Tanya Irfan pada Iman. Ish,gelojoh Irfan ni!Tak reti ke Irfan nak gunakan ayat-ayat yang romantik kalau nak tanya soalan-soalan macam tu?
      “Suka,” jawab Iman hanya pendek dan bersahaja saja muka Iman. Yalah,takkan lah nak pancarkan rasa seronoknya hati dekat muka yang sudah banyak tumbuh jerawat-jerawat batu yang merah menyala warnanya. Lepas itu nak aplikasikan pergerakkan asas lokomotor yang pernah dipelajari dengan melompat-lompat kegembiraan..yewwww!!Iman malulah..nanti Irfan tukar fikiran pula tengok Iman yang  macam monyet dalam zoo  terlompat-lompat sebab dapat buah pisang.
     “Kalau macam tu kita couple.Boleh?Bolehlah…” Irfan bertanya lagi buat kali yang kedua. Aduhai..tang Tanya suka bolehlah Iman jawab tapi tang couple ni?Parahlah…nak jawab apa?Idea..idea tolonglah datang…tolonglah..em..aha!
      “Boleh tapi ada syarat-syaratnya,” kata Iman. Berkerut dahi Irfan mendengar jawapan daripada Iman. Bercouple pun kena ada syarat juga? Pening Irfan dibuat Iman. Kalau tak diikutkan ragamnya yang gila sejak dulu lagi tu melepaslah Irfan buat kali yang kedua.
      “Okeylah.Apa dia?Banyak songeh! Macam aku nak couple dengan anak raja saja,” Irfan menjawab serentak Iman menjelirkan lidah padanya. Ewahhh!
     “Baiklah.Sila setuju dulu sebelum Iman mengutarakan syarat sah percouplelan kita,” arah Iman pada Irfan. Amboi..sesuka hati dia saja merosakkan bahasa. Sudahlah minta macam-macam belum lagi kalau bab nak meminang. Jambatan Gombak kot dia minta agaknya nanti.Pening sampai esoklah kepala Irfan..
     “Yalah,setuju…” lemah Irfan menjawab. Susah melayan kerenah orang perempuan ni.Agaknya kalau dia mengandung lagi macam-macam kerenah kot. Eh..jauh pulak lajaknya..hee…
     “Bagus!” Iman menunjukkan ibu jarinya pada Irfan sebelum meneruskan kata-katanya. “Okey,sila dengar baik-baik.Kita boleh couple tapi kena patuhi tiga syarat. Syarat-syarat ini hanya perlu dipatuhi selama dua tahun. Syarat-syaratnya adalah……….

  • Tak boleh telefon,
  • Tak boleh mesej,
  • Tak boleh keluar ajak date,

          Itu sahaja,terima kasih,” ujar Iman seraya membongkokkan badannya seolah memberi tanda hormat dalam bentuk budaya orang Jepun.
          “Mak ai….tu couple jenis apa?” Rungut Irfan. Nak buat bagaimana lagi,dah setuju terpaksalah akur. Oleh sebab tak mahu melepas lagi terpaksalah ikut.
          “Itu couple ikut syariat!Okeylah Iman nak balik.Jumpa lagi.” Pandailah Iman! Sejak bila ada couple ikut syariat tapi baguslah buat syarat macam tu sebab nanti kalau tak ada jodoh yang panjang untuk ke jinjang pelamin tak adalah kecewa menonggeng lepas tu guling-guling atas katil macam kes Iman dengan……tetttt!!
          Iman lantas menggalas begnya lalu disilangkan ke bahagian tepi kiri badan. Irfan hanya menjadi pemerhati sahaja sehinggalah Iman mula mengatur langkah mahu pulang ke rumah kerana hari sudah pun lewat petang. Sang matahari pun nak pulang dari pejabat. Cukuplah berkerja daripada jam lapan pagi hingga lima petang lepas tu buat OT sampai enam petang.
       “Hati-hati awak,” laung Irfan kuat agar Iman yang kian jauh mendengar suaranya.
      “Awak…?Sejak bila tukar panggilan ni..heee..,” Tanya Iman dalam hati. “Baik awak…”jawab Iman dalam hati.Tersengih-sengih Iman macam kerang busuk seorang diri.Kalau orang nampak mesti malu sebab kena bahan.
     “Wah..wah..kecewa dengan Zarif dulu pun masih semangat lagi nak bercinta?” Tanya Hani pada Iman sewaktu makan di kafeteria.
     “Eh,Iman kecewa dulu saja tapi sekarang dah okey.Iman taklah macam perempuan lain yang nak kecewa bertahun-tahun lepas tu anti lelaki sampai tak kahwin tak pun terus tukar perasaan suka dekat sesame jenis.Iman tak macam tu.Lagipun Hani kan tahu Iman suka Irfan dah lama kan sebelum Iman terima Zarif lagi,” jawab Iman lalu menyedut air sirap yang masih penuh  lagi di dalam gelas.
     “Tapi kan Iman..tak kasihan ke dekat Irfan?” Tanya Hani lagi.
     “Kasihan?Oo..pasal Iman buat syarat-syarat tu?Hani,dengar sini okey.Walaupun Iman tak kecewa tapi Iman tak naklah dikecewakan lagi oleh lelaki. Sekurang-kurangnya kan Iman tak terkedu nanti kalau Irfan tinggalkan Iman. Dulu Iman sanggup tukar pelan postpaid Celcom sebab Iman nak mesej dua puluh empat jam,bergayut siang malam macam kera dengan Zarif. Keluar bercengkerama sampai malam tapi dalam diam Zarif pasang perempuan lain.Sedih Iman tau,” terang Iman kepada Hani biar Hani tak menganggap dirinya berlaku kejam pada Irfan.
     “Em,baguslah Iman berniat macam tu.Harap-harap Iman sayangkan Irfan sungguh-sungguh.Tak main-mainkan perasaan Irfan,” kata Hani pula yang sebenarnya dalam diam tidak bersetuju dengan cara Iman. Kasihan Hani melihat Irfan yang selalu menegur Iman tapi Iman buat tak tahu sahaja. Benarkan Iman sukakan Irfan?Atau sengaja memainkan perasaan lelaki? Mesti sepanjang lima bulan mereka distatuskan sebagai pasangan,Irfan banyak berkecil hati dengan Iman.
     “Hani..Iman sayang sangat-sangat dengan Irfan,percayalah.Iman tahu apa yang Iman buat ni untuk kebaikan hubungan kami juga,” terang Iman lagi. Dalam hati Iman tahu Hani tak suka Iman membuat syarat pada Irfan.
      “Iman,awak sihat?Lama tak jumpakan?Saya baru balik dari Temerloh buat kajian untuk projek saya,” tegur Irfan yang entah dari mana munculnya.
      “Oh,Irfan.Iman sihat  err..a’ah lama kan tak jumpa,” jawab Iman agak terperanjat melihat kehadiran Irfan di depan matanya. Iman yang seperti biasa mahu mengelak daripada bertemu lama-lama dengan Irfan cepat-cepat menarik tangan Hani untuk pergi dari situ. “Maaf Irfan,kelas Iman dah mula. Iman, pergi dulu,”ucap Iman lekas-lekas meninggalkan Irfan yang terpinga-pinga. Hani menggeleng-gelengkan kepala melihat perlakuan Iman pada Irfan.Kasihan Irfan,dia benar-benar menyayangi gadis bernama Iman.Sedangkah Iman?Entahlah..

     15 April 2007 : 8.30 malam
     Melihat wajahmu muncul tiba-tiba dihadapanku buat hatiku sungguh berdebar-debar. Seminggu aku      
     Menanti dirimu kembali.Irfan,maafkan Iman berbuat begini kerana sayang dan cintalah Iman
     terpaksa melukakan hati Irfan.Iman tahu tentu Irfan banyak berkecil hati dengan Iman. Biarlah orang
     nak kata apa walau Hani pun tidak mengerti. Iman tahu tuhan sentiasa berada di sisi dan dengan doa
     setiap hari  insyaallah tuhan izinkan kita menyatu hati suatu hari nanti….
    
         Iman mendakap diarinya sekuat hati agar dapat menahan rindunya pada Irfan. Harapannya moga Irfan malam itu turut sama merinduinya,merasakan rasa yang sama. Membayangkan Irfan buat dirinya terlena diulit mimpi bahagia…
        “Aku tak tahulah nak cakap apa lagi pada kau ni. Agaknya kau ni dah kena guna-guna dengan si Iman tu kot,” kata Faris yang sejak dari tadi melihat Irfan termenung. Seperti biasalah ter “kecil hati” dengan budak Iman tulah apa lagi.
        “Mengarutlah kau. Entahlah,aku bingunglah.Aku tahulah kena ikut syarat-syarat tu tapi melampaulah sampai tegur dalam kampus pun dia buat muka selamba dia tu. Bosan tau ada awek macam tu.Dia tak tahu ke aku ni macam nak gila sayangkan dia?” Luah Irfan lalu mencampakkan bantal kecil berbentuk empat segi ke lantai.
             “Kau yang nak sangat dia.Dulu kata tak kisah ikut syarat-syarat tu asalkan dapat memiliki hati Iman Hazirah Binti Ahmad  tu.” Kata Faris dengan nada bersajak  sambil berdiri.Siap buat gaya untuk memerli Irfan. Lantas satu bantal tepat,jitu mengena muka Faris akibat balingan padu daripada Irfan yang sememangnya juara memanah itu.
            “Aduh!” Faris mengusap kepalanya yang sakit juga rasanya terkena bantal yang dibaling Irfan sebentar tadi. “Kot ye pun nak berlatih lontar peluru janganlah muka aku jadi sasaran,” jawab Faris tidak marah sebab dia tahu salahnya memerli Irfan.
          “Padan muka!Rasakan penangan aku,siapa suruh perli baik dekat aku,” kata Irfan sambil ketawa berdekah-dekah.
          “Yalah,yalah..aku minta maaf. Wei…aku ada idea macam mana nak bagi Iman tu tarik balik syarat dia tu,” cadang Faris mahu membantu Irfan.
          “Apa dia?Kasi bisik kat telinga gua,” kata Irfan yang menunjukkan rasa minat.
          “Ika,salahlah…biar Irfan ajar ya,” jawab Irfan sengaja menguatkan suaranya agar Iman mendengar apa yang dituturnya.
           “Macam kenal suara tu…..” bisik Iman dalam hati cepat-cepat dia berpusing ke belakang. Sah! Memang Irfan! Tapi dengan siapa dia tidak pasti. Kenapa dia dengan perempuan tu? Apa dia buat dengan perempuan?Macam-macam persoalan menerjah fikiran Iman.Hatinya pula diterjah perasaan cemburu hinggakan hidung kembang-kempis menahan marah.
          “Mungkin kawan kot…” Iman cuba membuat andaian positif. Siapa tak marah kalau buah hati bersama orang lain.Bukan main mesra siap perempuan tu main cubit-cubit. Iman menghayun langkahnya cepat-cepat meninggalkan rak buku bahasa dan tanpa disedari Irfan tersenyum-senyum memandangnya. Yes! Babak satu  beres!!
          Dah dua bulan Irfan tidak kelihatan membuatkan Iman jadi resah dan tidak tentu arah jadinya. Hatinya terlalu rindu dan sekiranya dapat menatap wajah Irfan sudah cukup untuk menyembuhkan rindu yang kian membuak-buak dalam ruang hatinya itu.
           Mungkinkah Irfan sudah berubah hati? Mungkinkah perempuan itu kekasih baharu Irfan? Atau Irfan sibuk dengan tugasannya? Sedaya upaya Iman cuba berfikir rasional tidak mahu buruk sangka pada Irfan.
          Kelibat Hani muncul daripada celah-celah orang ramai yang sedang berasak-asak berjalan ke sana ke mari di dalam pusat belah yang terbesar di bandar itu. Padanlah ramai orang hari ini sebab semalam gaji sudah keluar, hari ini pun hari sabtu rata-ratanya tidak berkerja jadi masa inilah mereka mahu membeli barang keperluan rumah.
        “Ha!Lambat sepuluh saat!” Gurauku pada Hani.Dia mencebik bibirnya.
        “Sepuluh saat pun kira lambat ke?Adoii…” kata Hani pada Iman. Iman ketawa menampakkan baris giginya yang putih tersusun.
        “Hani tahukan Iman bergurau.Jangan ambil hati kawan.Datang bulan ke?” Usik Iman lagi.Kedengaran kuat suaranya.
        “Shhh..kau ni kuat sangatlah cakap!Malulah orang dengar  pasal datang bulan ni,” cepat-cepat Hani menekup mulut Iman hingga sesak nafas dibuatnya sebab ditekup dengan kuat dek tangan Hani. Pantas Iman menarik tangan Hani daripada terus berbuat begitu.
          “Ushh..boleh mati Iman, tahu tak?” Kata Iman pada Hani.Hani pula ketawa macam balas balik sahaja.
           “Aku pun bergurau juga..sudahlah,kata nak pergi cari buku, jomla.” Ajak Hani tanpa melengahkan masa lagi. Iman hanya menurut beriringan menuju ke kedai buku MPH.
           “Hani……..,” lembut suara Iman berbisik pada rakannya itu.
           “Kenapa?Pucat semacam muka kau,” Tanya Hani memandang muka Iman yang sudah  berubah pucat lesi itu.
          “Tu…..,” tunjuk Iman ke arah Irfan yang sedang berada dalam kedai buku popular itu. Buat Iman terkejut sangat sebab Irfan bersama dengan perempuan yang sama di perpustakaan kampusnya dua bulan yang lepas. Cemburu makin melanda hatinya ditambah sakit hati melihat tangan perempuan tersebut melekat kuat di lengan Irfan.
            “Kita pergi cari buku lain kalilah Hani,” kata Iman dengan nada sedih bunyinya. Hani tahu Iman sedang cemburu.
             Malam itu Iman diam sahaja.Tidak bercakap langsung dengan Hani sejak petang tadi lagi. Nasi bungkus yang dibelinya sudah lama sejuk itu tidak dijamah langsung.
             “Iman,makanlah nanti perut kau masuk angin,” pujuk Hani lagi.Sudah puas dia memujuk sahabat baiknya itu makan namun Iman tetap diam seribu bahasa. Susah hati melihat perlakuan Iman yang hanya termenung,diam tapi tidak pun menangis.Itu yang buatkan Hani bertambah bimbang.
             “Iman,kalau aku cakap janganlah marah okey. Sebenarnya kalau betul pun Irfan main kayu tiga kau tak boleh salahkan Irfan.Mungkin dia tak dapat terima lagi apa yang kau buat pada dia,” kata Hani bukan mahu menyakiti hati rakannya itu tapi mahu cuba membetulkan tindakan Iman yang selama ini salah.  “Mungkin kau boleh bertahan dengan cara yang kau putuskan tapi tentu dia tak boleh.Tentu dia terima sebab tak nak kehilangan kau lagi sebab dulu kau pilih Zarif,” Hani menyambung semula kata-katanya.
            “Tapi dia dah setuju dulu kenapa sekarang dia nak menyesal?Hani tahukan apa sebab Iman buat semua ni?” Tiba-tiba Iman bersuara.
            “Memanglah Iman tapi dia tak tahukan sebab apa? Mungkin dia rasa Iman tak suka dia dan mainkan hati dia sebab bila dia tegur Iman buat tak tahu saja,” Jawab Hani pula.
            “Memanglah dia tak tahu sebab apa tapi dia tahukan tiga syarat tu?” Kata Iman tak mahu kalah.
            “Iman,Iman..tiga syarat tu bukankah tak boleh telefon,mesej dengan keluar date?Tu saja kan? Kalau tegur dekat kampus tu termasuk dalam syarat kau ke?” Soal Hani buat Iman berfikir seketika.
           “Iman tahu Iman salah.Jadi apa Iman nak buat?” Iman mengeluh panjang sambil memeluk kedua-dua kakinya.
            “Kalau betul itu kekasih Irfan.Mintalah putus.Takkanlah Iman nak bermadu pula,” cadang Hani pada Iman.
            “Putus?Biarlah Irfan yang putuskan.Iman tak nak sebab Iman sayangkan Irfan,” bantah Iman bulat-bulat.
             “Kalau tak nak cubalah berbaik-baik.Maksud Hani tegurlah dia kan itu tak termasuk dalam syarat Iman,” kata Hani. Bernas juga pandangan Hani sebentar tadi. Ya,Iman harus memperbetulkan keadaan mungkin Irfan berbuat begitu sebab datangnya daripada kesalahan Iman sendiri. Dia yang akan memperbetulkan hubungan mereka semula mulai esok tapi tiga minggu ni tentu tak dapat berjumpa dengan Irfan sebab dia pula sibuk dengan projeknya.
             “Aku rasa aku nak couple dengan Ika lah,” luah Irfan pada Faris. Makin lama hatinya makin beralih arah pada Ika.Mulanya dia hanya mahu  gunakan Ika sebagai bahan untuk buat Iman berubah fikiran,menarik semula syarat-syaratnya tapi macam tiada kesan. Makin lama dia yang berubah hati pada Ika dan rasa sayang pada Iman mula pudar.
            “Ya Allah,apa kau mengarut ni Irfan. Habis si Iman nak letak mana?” Tanya Faris agak terkejut. Dalam hati rasa kesal juga member cadangan agar pura-pura rapat dengan Ika yang sememangnya ada hati pada Irfan. Faris menyandar badannya ke dinding, dia terasa bersalah pula berbuat begitu seolah-olah merosakkan hubungan mereka.
             “Biarlah dia. Aku macam malas nak teruskan lagi hubungan aku dengan dia.Dia sebenarnya macam tak suka saja aku ni.Buat tak tahu saja macam aku ni tunggul bila dia lalu sebelah aku tahu tak? Lebih baik aku pilih Ika, cuba sayangkan dia sebab hari-hari dia telefon aku,mesej aku,kejutkan aku bangun pagilah,” jawab Faris panjang lebar. Entahlah, Faris sudah nekad dengan keputusannya.Apa nak jadi biarlah.
              “La…bukan ke kau dengan dia kena ikut tiga syarat yang dah kau  orang setuju tu? Lagipun aku tak pernah nampak dia keluar,bercakap dengan mana-mana lelaki,” ujar Faris manalah tahu Irfan akan membatalkan niatnya untuk menjalinkan hubungan dengan Ika.
                  “Memanglah tapi takkan tegur dalam kampus ni tak boleh?Tak ada kan dalam syarat tu? Nampak sangat daripada awal dia nak tolak cinta aku tapi mungkin kot dia takut aku kecil hati sebab tu dia buat syarat tu,” bicara Irfan lagi dan Faris hanya menggaru kepalanya yang tidak gatal. Pelik cerita cinta mereka ni. Nasib baiklah Faris tak ada masalah dengan Zuraida kalau tak mahu juga dia jadi gila macam rakannya itu.              
                   “Habis bila kau nak putuskan hubungan kau dengan dia?” Faris bertanya lagi.
                   “Biar dia Tanya aku sendiri. Kalau dia datang tanya aku,aku akan putuskan hubungan kami depan orang.Biar dia malu.” Kata Irfan yang kini sudah hilang sabar. Iman harus diajar,dia ingat dia sahaja boleh lukakan hati orang,hei…Irfan pun boleh!
                   “Apa kau mengarut ni…”Faris menggeleng-gelengkan kepala makin bertambah-tambah kesal dalam benaknya.Dialah punca segala-galanya.Maafkan aku Iman….
                     “Bi…you dah makan?Semalam baby telefon kenapa bi tak angkat?” Rengek Ika pada Irfan sewaktu mereka mengulang kaji pelajaran bersama-sama di wakaf  berhampiran fakulti bahasa. Waktu itu Iman datang menghampiri mereka walau perasaan cemburu beraja di hati ditahan juga daripada membara kerana tahu segala-galanya berpunca daripada kesilapan dirinya sendiri.
                     “Hai Irfan…err..lama tak nampak Irfan,sihat?”  Tanya Iman mengharapkan Irfan gembira mendengar suaranya menyapa. Terkejut Irfan melihat kehadiran Iman dan akhirnya dapat mendengar suara Iman menyapanya namun pintu hatinya cuba ditutup buat Iman.Dalam hatinya tetap cuba mengatakan hanya Ika sekarang dalam hatinya bukan lagi Iman.
                    “Iman minggu lepas tak ada dekat kampus baru sekarang dapat jumpa Irfan,” kata Iman masih lagi mahu cuba memancing Irfan agar berbicara.Dia tahu Irfan berkecil hati dengannya. Irfan pula memandang ke tempat lain tidak bersuara sepatah pun manakala Ika sudah terasa bahang mungkin cemburu dengan kehadiran Iman.
                   “Irfan?Awak tak suka saya lagi?” Iman bertanya lagi walaupun hati sudah berkecai tidak dilayan Irfan. “Irfan,saya tanya ni…” Iman merintih terasa sebak dan malu diperlakukan begitu tapi dia tahu dia seperti penjenayah yang baru keluar dari penjara yang sudah tidak dipandang lagi oleh masyarakat.Rasa hina,jijik dan keji sahaja pada pandangan Irfan mungkin….
                   “Siapa yang tak suka siapa??” Tiba Irfan berpaling dan bersuara.”Aku yang terhegeh-hegeh meminta sedekah cinta daripada kau kan?Kau buat aku macam tunggul sedangkan aku anggap kau suri dalam hati aku.Kau buat tiga syarat,aku ikut! Tapi takkanlah sampai tegur pun tak boleh?Kau ingat kau siapa?Anak raja?Perempuan macam kau ni kan memang begini kot perangai,” herdik Irfan tanpa menghiraukan orang sekeliling.Iman sudah menangis tersedu-sedu kerana tidak menyangka sebegitu dimarah.
                   “Awak,saya buat macam tu ada sebabnya.Awak tahu tak saya takut saya akan kehilangan awak jika kita selalu sangat bersama.Saya takut jika suatu hari nanti awak bosan dengan saya.Saya fobia semua tu lepas saya putus dengan Zarif.Walau saya buat tak tahu tapi saya tetap cintakan awak malah bertambah sayang.Tak bererti kita tak berhubung cinta itu akan hilang..makin jauh makin mekar rindu saya pada awak,” luah Iman pada Irfan moga Irfan mengerti. Ika sudah buat aksi meluat macam nak muntah sedang mengandung dua bulan.Irfan buat-buat tak dengar.
                 “Agaknya sebab ini kot Zarif tinggalkan kau!”Irfan menunding jari tepat ke muka Iman tanpa sebarang rasa kasihan. “Untu itu cik Iman yang sudah ku tutup pintu hati aku ni untuk kau, di hadapan kekasih baru aku ni Ika, aku putuskan perhubungaan kita!” Ucap Irfan sebelum melangkah pergi meninggalkan Iman bersama-sama Ika.
                 Terduduk Iman tatkala mendengar pengakuan tersebut bagaikan mendengar sang suami menjatuhkan talak kepada isterinya. Dia menangis teresak-esak ketika itu,ada juga beberapa siswa yang datang bertanya kenapa padanya namun dia tidak mahu menjawab dan terus berlari dari tempat itu.
                Iman menangis sepuas-puas hatinya biar rasa sedih itu berlalu pergi.Iman tahu Iman tak patut terlebih sedih mengenangkan nasibnya Iman harus tabah menghadapinya.Lagipun apa yang dibuat selama ini betul sebab Iman rasa tidaklah terlalu terkilan kerana Iman tidak berkorban apa-apa pun pada Irfan. Biarlah..mungkin jodoh tidak ada dan mungkin itu bukti bahawa Irfan tidak mampu menanti kebahagian yang datang suatu hari nanti.  Biarlah dia bahagia dengan Ika..Iman membuka diarinya agar segala  rasa yang ada di hati tercurah dalam diari milik Iman yang sentiasa menjadi peneman setia suka dan duka.


Ku akui ku sangat sangat menginginkan mu

Namun kusadari ku diantara kalian
Aku tak mengerti ini semua harus terjadi

Ku akui ku sangat sangat mengharapkan mu
Tapi kini ku sadar ku tak akan bisa
Aku tak mengerti ini semua harus terjadi

Lupakan aku kembali padanya
Aku bukan siapa siapa untukmu
Ku cintaimu tak berarti bahwa
ku harus milikimu slamanya

Ku akui ku sangat menginginkan mu
Tapi kusadari ku diantara kalian
Aku tak mengerti ini semua harus terjadi

                                         

 D’masiv:Diantara kalian

               Kini Iman berada hampir penghujung tahun akhir pengajiannya.Rasa tak sabar nak tamatkan Ijazah pertamanya seterusnya Iman mahu menyambung pengajiannya di luar negara,insyaallah. Segala yang berlalu telah lama berlalu.Iman dengan halnya sendiri manakal Irfan bahagia dan setiasa dua puluh empat jam berkepit dengan Ika tanpa rasa jemu.Makan sama,belajar sama,keluar bersama dan segala-galanya banyak dibuat bersama bagaikan belangkas persis.Biarlah senang Iman melihat mereka bahagia sekurang-kurangnya Iman tidak lagi rasa bersalah kerana Irfan tidak merana  kerananya.
              Iman pula masih lagi solo.Bukan tak ada yang mahu memancing hatinya tapi hatinya masih lagi buat Irfan.Entahlah kenapalah susah nak buang rasa cintanya pada Irfan mungkin sebab sudah tertanam rasa cinta ini sejak di bangku sekolah lagi. Emak Iman pula sudah bising kerana sampai sekarang masih tidak mempunyai teman hati,emak Iman takut kalau-kalau Iman nanti jadi anak dara tua macam anak Mak Leha kampong sebelah. Namun Iman buat-buat pekak sahaja. Biarlah dah bersedia nanti dibiar saja Emak Iman pilihkan. Apa yang penting sekarang ni Iman hanya mahu fokus pelajaran supaya nanti bersedia menghadapi peperiksaan yang akan datang.
             “Irfan..angkatlah telefon tu.Bingit telinga aku daripada tadi bising saja telefon kau tu,” tegur Faris pada Irfan yang buat tak tahu sahaja.
             “Ah,malaslah aku.Ika tu tak faham-faham bahasalah.kalau setakat nak telefon dua tiga minit tak mengapalah.Ini sampai dua tiga jam.Tahulah banyak duit boleh top up setiap masa tapi hormatlah masa aku nak ulang kaji.Tak reti ke dia sekarang ni nak exam,”bebel Irfan. Faris hanya tergelak mendengar bebelannya.
             “Apa pasal kau gelak?” Tanya Irfan tidak faham.Bukannya dia buat lawak pun.
             “Tu lah..dulu ada awek yang tak suka mesej,ganggu-ganggu kau,kau tak nak.Aku tengok sejak kau dengan Ika keputusan periksa kau makin rendah,” jawab Faris yang sememangnya ada kebenaran. Rasa seketul batu telah menghimpap kepala Irfan,bengang sahaj rasanya.
            “Kau perli aku ke?Kau jangan….” Ugut Irfan pada Faris. Faris mengangkat tangan tanda menyerah.
             Telefon bimbit Irfan berdering sekali lagi. Faris memandang Irfan memberi  isyarat agar Irfan mengangkatnya.
             “Yalah,yalah,” jawab Irfan sambil menekan butang jawab. “Helo..bi sibuklah..telefon lain kali boleh?” Kata Irfan kemudian lama Irfan senyap mendengar apa yang ingin dikatakan oleh buah hatinya.
             “Hum.Okey,bye,” kata Irfan sebelum menamatkan panggilannya.
             “Hai…kena bebel ke?” Perli Faris. Irfan buat-buat tak tahu diteruskan menelaah bukunya yang tergendala sebentar tadi namun lima minit kemudian dia terlena.
              “Bi! Kenapa semalam baby telefon tak nak angkat,baby mesej berpuluh-puluh kali bi langsung tak balas?Bi dah tak sayang baby lagi ke?” Tanya Ika pada keesokkan harinya.
              “Bi sibuklah sayang..tolonglah faham,” Jawab Irfan cuba membuatkan Ika faham keadaannya sekarang ni yang tengah serabut dengan peperiksaan yang bakal dihadapinya.
               “Orang lain pun sibuk nak periksa.Baby pun nak periksa juga tapi boleh saja telefon bi,mesej bi,” jawab Ika tak puas hati.
               “Sebab tu baby selalu repeat paper,”jawab Irfan dengan suara yang perlahan tapi mampu buat hati Ika tersentap dan terkunci mulutnya. Irfan meninggalkan dirinya yang masih terkulat-kulat di situ. Malas nak melayan perempuan yang terlebih manja dan mengongkong itu. Tapi perempuan yang itu? Macam mana pula?
               “Iman!”Desis hatinya. Irfan melihat Iman yang sedang khusyuk mengulangkaji pelajarannya sambil makan burger di wakaf itu.Comel! Hatinya berbisik memuji. Dalam hati mahu sahaja ditegur tapi ego menguasai hati. Tapi persoalan yang sering bermain difikirannya daripada dahulu lagi ialah kenapa dia tidak pernah nampak Iman dengan lelaki lain?Berjalan bersama,makan bersama apatah lagi nak keluar bersama.Mungkinkah dia memang tidak berminat bercinta? Irfan terus sahaja berlalu dari situ.
              “Kau ni kenapa?Awek kau tu tunggu kat bawah tu,” Tegur Faris makin pelik melihat perangai Irfan dari semasa ke semasa. Seolah-olah mahu menjauhi kekasihnya.
             “Malaslah dua puluh empat jam keluar.Bosan!” Jawab Irfan tanpa memandang rakannya. Alamak! Tersalah cakap!Mesti kena bahan dengan Faris lepas ni.
             “Aha..ayat tu kan….” Belum sempat Faris menyambung kata-katanya Irfan menyampuk. “Tak payah kau nak cakap aku tahu dah,” kata Irfan pada Faris.
             “Kalau Iman dengar apa yang kau cakap tadi mesti dia gelak guling-guling depan kau tahu?” Kata Faris lagi.
            “Hei…Iman bukan macam tu okey!” Jawab Irfan dalam tak sedar dia membela Iman.
           “Eh..eh…tiba-tiba saja kau bela dia,” Faris tersengih-sengih.
          “Mana ada,” Irfan tidak mengaku.
          “Irfan,Irfan..sebenarnya aku tahulah hati kau tu.Kau paksa diri kau sayangkan Ika tu kan sedangkan hati kau masih sayang dekat Iman tu,” kata Faris macam ahli nujum lagaknya.
           “Banyaklah kau,” Irfan cuba menafikannya.
          “Tak betul ke? Tapi kan aku tengok dia tu tak pernah keluar dengan mana-mana lelaki,borak-borak dengan mana-mana lelaki.Kagum aku tengok dia,” kata Faris membuatkan hati  Irfan berbaur cemburu.
           “Hei..kau tu dah dicop sirim!” Marah Irfan pada Faris. Faris ketawa kecil sebelum berkata.“Cemburu nampak!”
            “Tak ada makna!” Jawab Irfan begitu walhal lain dituturnya lain pula rasa hatinya.
           “Masih tak tamat lagi kalau kau nak betulkan keadaan,”  kata Faris lagi sebelum keluar dari bilik mereka. “Nanti aku cakap dekat Ika yang kau tidur okey?” Kata Faris lagi membuatkan Irfan rasa gembira kerana Faris sudi membantunya. Entahlah..makin lama makin bosan hatinya berjumpa Ika mungkin ada benarnya kata Iman dulu.Bila selalu berkepit,berjumpa mungkin akan rasa bosan.Lagipun lelaki mana yang tahan terlalu manja sangat sampai depan orang pun tak segan nak cium pipi.Hishh…orang ingat nanti aku tak reti nak jaga anak dara orang.
           Makin lama rindu makin berbunga pada Iman.Pada Ika biarlah dibuang ke dalam tong sampah kalau boleh.Makin mengada-ngada perangainya.Sejak Irfan berkerja makin macam-macam dimintanya.Ingat dia CEO???Kaya,banyak duit?”Uhhh! Apalah Iman buat sekarang lepas konvo hari tu? Hari ini niatnya mahu datang ke rumah Iman.Saja-saja mahu berborak mengetahui keadaan Iman sekarang. Lagipun masa konvokesyen hari itu Irfan ada senyum padanya nampaknya Iman bagi respons positif mungkin Iman dan Irfan sudah melupakan hal dahulu.
         “Assalamualaikum kak.Iman ada rumah?” Tanya Irfan kepada wanita yang sedang sarat mengandung mungkin kakak Iman agaknya.
         “Iman tak ada.Satu keluarga tak ada,hantar Iman ke KLIA.Dia dapat sambung belajar dekat Australia,akak saja yang tinggal dengan suami akak sebab yalah orang tunggu hari,” ujar kakak Iman memberitahu hal yang sebenar.Irfan mengangguk tanda faham dan dia mahu cepat ke KLIA lantas meminta izin untuk pergi.
         “Tumpang tanya,kamu nak ke mana ya?” Tanya Kakak Iman tiba-tiba.
         “Ke KLIA mahu berjumpa Iman kalau sempat,” jawab Irfan.
         “Hah,baguslah kalau macam tu.Sebenarnya akak nak minta tolong.Tolong bagi pada Iman diarinya ni.Dia kalau tak ada diari alamak menangislah dekat sana nanti,” pinta Kakak Iman. Irfan lantas menyambut diari tersebut dan cepat-cepat masuk ke dalam kereta mahu berjumpa dengan Iman sebelum terlambat. Namun gerak hatinya mahu membuka diari tersebut..Satu per satu diselak..

  • “Dia suka dekat akulah! Sukanya!Sukanya! =P”
                                         _I love u Irfan!_
  • “Hee…hari ini aku nampak Irfan makan comotlah..tapi tetap hensem!”

  • “Seminggu tak jumpa tiba-tiba dia muncul dekat kafe!Gembiranya tapi mesti dia sedih aku buat tak layan..maaf Irfan… =’( “

  • “ …………………………….kini aku rasa serba salah sebab buat dia macam tu..kasihan dia,mesti dia kecil  hati dengan sikap aku kan?Minggu depan aku tak ada mesti rindu sangat tak dapat jumpa dia.Aku  harap bila aku jumpa dia nanti dia sudi berborak dengan aku.. =) “

  • “………………aku anggap ini ketentuan dari tuhan..namun aku nak dia tahu cintaku tetap ada selama-lamanya.Aku buat begitu kerana tak mahu dia bosan,jemu dengan cintaku tapi tak mengapalah kalau dia salah faham.Aku doakan dia bahagia.

  • “Tahniah Irfan!Kita konvo juga kan?”

  • ……………kan bagus kalau dapat berjumpa dengan Irfan sebelum aku pergi..”


        “Semuanya menceritakan tentang aku!Selama ini aku yang salah.Iman terlalu-lalu mencintai aku.Benar,benar apa yang dikatakan selama ini oleh Iman.Lihatlah kini,aku bosan dengan Ika tapi mungkin kerana aku tidak mencintai dia,” Irfan bermonolog.Rasa kesal bertindak memutuskan hubungan mereka melulu merantai jiwa. Lantas telefon bimbit dicapai.

               “Kita putuskan hubungan kita,Ika.Maafkan saya.”

       Segera Irfan menekan butang hantar kepada nombor telefon Ika.Biarlah Ika nak kata apa.Apa yang selama ini salah perlu diperbetulkan. Dia mahu mengubati semula luka di hati Iman dan dia tahu Iman masih menyayangi dirinya lagi.
      Setengah jam perjalanan Irfan mendengus perlahan lalu stereng kereta dipukulnya kerana keadaan jalan jadi sesak akibat berlakunya kemalangan di hadapan sehingga Irfan terperangkap di situ hampir satu jam di situ.
     Sampai di KLIA, Irfan bertemu dengan keluarga Iman. Sedih hatinya kerana tidak dapat berjumpa Iman buat kali yang terakhir. Penerbangan Iman ke Australia sudah pun berlepas setengah jam yang lau. Bagaimanalah kini dia dapat bernafas tanpa Iman di sisi.
     Hari ini Iman berasa sungguh gembira hajatnya untuk mendapatkan ijazah sarjana  tercapai sudah.Sudah puas merantau di negara  orang kini Iman mahu berkhidmat, mencurah segala yang dipelajarinya di negara sendiri. Sampainya Iman di rumah Iman harus pula memikirkan soal rumah tangganya pula.Emak kata emak dah jumpa calon yang sesuai.Biarlah siapa pun asal baik.Iman yakin pilihan keluarga adalah pilihan yang terbaik.Restu keluarga penting daripada segala-galanya. Lagipun cinta boleh dipupuk walaupun dalam hati masih …………………………………Irfan??????
 

”Rasa macam tak percaya lagi pagi ni! Sebab Irfan calon yang emak Iman pilih. Puas sudah emak Iman cerita semalam macam mana gelagat Irfan merayu berhari-hari suruh emak Iman pilih dia sebagai calon suami Iman. Kelakar rasanya sampai merayu-rayu.Menangis pula tu!Merah padam muka Irfan mendengar emak mentuanya bercerita. Malam tu dalam bilik Irfan meminta maaf dan segala-galanya diterangkan sejelas mungkin oleh Irfan. Tapi kan…………paling Iman geram sebab rupa-rupanya Irfan yang simpan diari Iman.Ee….jahat! Apa-apa pun terima kasih diari!Sebab diari inilah menyatukan kami semula…malam tadi kan..ishh..suami aku ni kacau dah..

     “Sayang..cukuplah tu tulis diari. Takkan dah kahwin pun nak cerita pasal abang,” sapa Irfan yang baru sahaja bangun daripada tidurnya.
      “Perasan!” Iman mencubit pipi suaminya lembut.Irfan hanya ketawa.
      “Sayang,hari ini kita pergi dating..tengok wayang ke,makan sama-sama ke.Dulu-dulu tak pernah pun,” rengek Irfan macam budak-budak.
       “Mesti seronokkan sebab dulu-dulu tak pernah pun kan,kan?” Usik Iman padanya.
       “Sayang perli abang..wuaaaa,,jahat!” Jawab Irfan pura-pura merajuk.
       “Mana ada.Abang,abang…kontrak perjajian dah lama tamat lepas ni abang kena selalu mesej,kol sayang tau.Kena dating hari-hari tau!” Kata Iman manja.
       “Dah boleh ea?Bestlah macam tu.Sayang tengah mandi dalam bilik air pun abang  kol tau nanti!” Usik Irfan pula.
        “Eeee..gatal!” Pantas Iman mencubit bahu Irfan.
        “Adoiii….sakitlah!” Irfan menjerit kecil pura-pura kesakitan lantas dirnagkul erat Iman dan juga kini dia mendakap sebuah bahagia yang akan kekal selama-lamanya… =)
        
           

Seadanya Dia,Aku terima..~~



"Ya Allah...........," aku meraup mukaku  melihat kain baju yang terburai di lantai  ketika aku membuka pintu almari."Sumbat lagi kain baju!Pemalas sungguh nak melipat!" Rungutku perlahan lantas memungut kain baju yang terburai tadi,ku letak di atas katil.Bertimbun seperti gunung gayanya membuatkan aku yang belum lagi hilang rasa penat kini didatangi perasaan geram.Bukan sekali dua jadi begini sejak dua tahun berkahwin memang sudah begini!
      Aku menuruni anak tangga perlahan-lahan dan dari jauh sudah nampak kelibat isteriku di dapur yang sedang asyik menggoreng pisang untuk minum petang kami.Memang sedap makan pisang goreng petang-petang ni tambah-tambah kalau masih panas. Tahu saja dia seleraku pada petang ini.
     ''Abang,pisang goreng petang ni," ujarnya sambil terseyum girang ketika aku sudah menjengah ke dapur. "Emm" itu sahaja yang terpancul daripada bibirku sebab hati masih sakit mengingatkan kain baju yang bertimbun tidak dilipat lagi. Tambah geram lagi melihat kain baju tersebut disumbat sahaja ke dalam almari tanpa dilipat terlebih  dahulu.
      "Abang okey tak ni?Macam penat saja," tegur isteriku melihat mukaku yang cuba menahan geram.Ya!Memang aku tengah geram.
      "Penatlah tambah penat lagi tengok kain baju yang berlonggok tak berlipat tu," kataku padanya sambil menguyah  pisang goreng tersebut.Memang sedap kalah mak aku masak tapi oleh sebab hati tengah geram malas aku nak puji. Biar dia sedar dulu kesilapannya.Selama ni aku bagi peluang,aku yang lipatkan kain baju tapi takkan selamanya aku yang lipat?Takkan tak tahu lagi tugas sebagai seorang isteri?
       "Maaf sayang,tapi abangkan tahu sayang memang malas dan tak reti nak lipat kain baju.tak cantik baju yang sayang lipat tu nanti.Lagipun,abangkan yang selalu tolong lipatkan," katanya tersengih-sengih macam tak tahu dia buat salah.Angin aku!!
       "Sampai bila aku nak buat kerja macam tu?Tak tahu ke aku penat-penat kerja sampai petang?"Aku mengherdik isteriku buat kesekian kalinya. Isteriku nampak tergamam. Baru tahu macam mana aku marah kan sampai terus diam tak cakap apa-apa pun.Aku terus berlalu dari situ meninggalkan cawan kosong yang telah sudah habis pun aku hirup air nescafenya.
        Aku masuk ke bilik tidur kami pada malam itu dan ku lihat isteriku tengah melipat kain baju yang bertimbun tadi. "Hei,takkan lipat baju kemeja pun macam ni?" Tegurku dengan nada suara yang tinggi. "Kalau lipat baju macam tak ikhlas baik tak payah lipat.Tepi,biar aku yang lipat." Dia bingkas bangun dan berlalu menuju ke bilik air. Nak menangislah tu!Tu sajalah senjata perempuan nak mencairkan hati lelaki. Makin lama makin menyampah dengan isteri aku ni.Pemalasnya memang tahap gabanlah!Bukan setakat kain baju tak berlipat. Ni..bilik ni kalau aku tak kemas alamat memang boleh jadi tempat sarang tikuslah.Kalau almari tu tak disusun elok kain bajunya dah memang boleh jadi tempat kucing beranak.
       Tahun ini dah masuk tiga tahun usia perkahwinan kami tapi entahlah makin lama makin aku tak tahan hidup dengan dia. Sikap malas dia tu memang tak berubah. Pagi tadi aku yang ampai baju kat rumah tu.Kalau tunggu dia alamat malam tu baru dia nak ampai.Entahlah,walaupun dia tu pandai masak tapi kalau pemalas buat kerja rumah yang lain tak guna juga.
       Lama jugalah aku termenung  sehinggalah setiausahaku masuk mematikan lamunanku tadi. Seperti biasa,dia masuk untuk mengemas bilikku.Hatiku tiba-tiba berdetik sesuatu.
       "Abang nak kahwin lagi satu,"lancar sahaja tutur kataku pada isteriku. Yalah,buat apa nak takut-takut,sorok-sorok macam lelaki lain.Baru jantan namanya!
       "Kenapa?"Tenang sahaja isteriku ini. "Aku tak boleh hidup macam ni lagi.Aku dah banyak bagi kau peluang dalam tempoh tiga tahun ni.Tengoklah ruang tamu tu,bersepah-sepah dengan majalah yang kau baca,bilik ni dah tak reti-reti lagi kau nak kemas,"bebelku padanya.Dia mendengar tanpa mencelah seoatah kata pun.Pelik aku minah ni.
       "Sebab itu sahaja?"Tanya isteriku lagi. "Habis sebab apa lagi?Kau fikir ada ke suami yang tahan dengan sikap pemalas isterinya?" Aku bertanya padanya. Dia diam.Lama jugalah dia mendiamkan diri sebelum mengatur bicara yang seterusnya.
       "Sayang izinkan abang berkahwin lain jika itu alasan yang munasabah bagi abang," katanya degan penuh ketenangan membuatkan aku gembira tak terkira.Siapa tak gembira dapat berkahwin dengan gadis seperti setiausahaku itu.Dahla pandai mengemas,jaga makan minumku semasa aku di pejabat.Bonus lagi dia tu seksi!Gebu!Perghhh..
       Aku dan isteri baharuku sedang sibuk membuka hadiah yang kami perolehi semasa bersanding siang tadi.Banyak juga hadiah yang kami dapat.Almaklumlah aku kan ahli perniagaan yang agak terkenal juga di Malaysia ni. Aku tertarik hati untuk mengambil sepucuk surat berwarna merah jambu yang dari tadi tidak dibuka. Oh..isteri aku yang nombor satu bagi.Aku bacalah sampai habis tanpa sebarang perasaan pun.Penatlah nak baca surat panjang lebar ni.Merepek saja isteri aku ni.Aku letak saja dalam laci setelah selesai membacanya.
      "Surat daripada siapa tu you?"Tanya isteri baharuku. "Daripada madu you,"aku megusiknya lantas satu cubitan hinggap dilenganku. "Suka usik kita you ni," katanya dengan manja.Itu yang buat aku tambah-tambah sayang padanya.
       Lima bulan aku melayari bahtera rumah tangga kami dengan penuh bunga-bunga cinta tanpa sebarang sengeketa.Bahagianya aku!
       Rumah isteriku yang nombor satu seminggu sekali sahaja aku balik.Malas nak duduk lama-lama sebab bosan dengan perangainya yang masih sama.Tak macam isteri baharuku ini memang pandai mengemas dan pandai melawa untuk aku pula tu.Cuma dia ni tak  pandai masak tapi tak mengapa sebab duit aku banyak bungkus sajalah dari kedai.
      "You,i nak seribu," pinta bini baharuku. "Laa..dua hari lepas i dah bagi you lima ratus,mana pergi duit yang i bagi tu?" Aku bertanya padanya.Kalau tiap-tiap hari macam ni pokailah.
      "Dah habis buat shopping,"katanya selamba sahaja. Aku menggelengkan kepalaku nak tak nak kenalah bagi sebab sayangkan isteri yang lawa ni.Tiba-tiba aku teringat isteri aku yang nombor satu tu tak pernah langsung dia minta duit daripada aku.Kalau aku bagi, dia ambil kalau tak bagi tak adalah.Ya Allah..baru aku teringat dah setahun aku tak bagi nafkah dekat dia dan dua orang anak aku tu. kenapalah aku boleh lupa?
      "Hei,you ni tak reti ke nak cuci pinggan lepas makan?Tiap hari i yang kena buat!You ingat i ni kuli you ke?" herdiknya padaku. Sudah pandai meninggikan suara padaku kini. Bukannya penat pun buat kerja rumah lagipun dah tak berkerja. Aku berlalu daripada situ daripada terus mendengar caci maki yang dah biasa aku dengar sejak dua menjak ni.
       Dan sejak dua menjak ni,aku terkenang dekat isteri nombor satuku itu. Entah kenapalah aku nak banding bezakan dia dengan isteri baharuku itu.Dia tak pernah langsung nak marah dekat aku walaupun aku minta nak kahwin lagi satu. Isteri baharuku ini sudah pandai maki hamun aku sekarang ni. Aku bangun lambat pun salah,aku tak basuh pinggan pun salah.
      "You nak ke mana pagi-pagi ni?" Tanyaku melihatnya yang cepat-cepat mahu keluar dari rumah. "I nak jumpa kawanlah,takkan tak boleh?" Marahnya padaku bila ditanya begitu. Aku lagi marah kalau ya pun nak jumpa kawan tak kan pakai seksi sampai nak tunjuk semuanya kalau boleh. "Tak boleh pakai sopan sedikit ke?" Tanyaku lagi. "Sejak bila you kisah i pakai baju apa?" Dia menjawab semula tak mahu kalah. Aku terdiam lalu bingkas naik ke bilik.
       Aku masuk ke bilik tidur lagi baik.Tenang fikiran nanti.Masa aku baring-baring atas katil nak pejamkan mata tiba-tiba aku terpandang laci almari bilikku. Cepat-cepat aku bangun lalu ku buka laci itu. Hanya kosong melainkan sepucuk surat berwarna merah jambu yang sudah dua tahun berada di situ. Rasa macam nak baca semula isi kandungan surat tu.Lagipun dulu aku baca sekali imbas saja tak ingat pun apa yang ditulisnya....

       Assalamualaikum wahai suamiku yang selalu aku sayangi dan cintai,
       Selamat pengatin baharu Qis ucapkan pada abang dan madu Qis.Semoga abang gembira dengan perkahwinan kali ini. Qis minta maaf sebab Qis dengan anak-anak tak dapat datang majlis pernikahan dan persandingan abang dengan dia. Abang sendiri fahamkan walaupun Qis beri izin abang berkahwin lain tapi jauh disudut hati Qis seperti perempuan lain tak rela berkongsi kasih dengan orang lain.Qis manusia biasa abang,maafkan Qis..Namun dalam ruang hati yang kecil ini Qis sentiasa berdoa agar abang bahagia dengannya.
     Qis relakan abang berkahwin lain sebab Qis sedar yang Qis banyak kekurangan.Walaupun Qis pandai masak,tak pernah merajuk,tak pernah tinggikan suara atau marah-marah abang,tak pernah minta duit pada abang tapi Qis tetap juga serba kekurangan di mata abang.Hanya kerana Qis malas lipat baju dan kemas rumah. Abang kata Qis tak jalankan tanggungjawab Qis sebagai seorang isteri. Abang, Qis takkan kahwin dengan abang kalau Qis tak bersedia menggalas tanggungjawab Qis sebagai isteri.
     Abang,ingat tak sebelum abang melamar Qis?Bersungguh-sungguh Qis cakap Qis tak bersedia sebab Qis ni pemalas nak buat kerja rumah. Abang pujuk Qis dengan sungguh-sungguh juga,abang kata abang akan tolong Qis kemas rumah dan lipat baju. Abang kata suami isteri kena saling membantu sebab abang tak nak tengok Qis penat berkerja,balik rumah nak buat kerja rumah dengan layan anak-anak. Abang ingat tak lagi,bila Qis setuju abang cepat-cepat datang rumah jumpa mak dengan ayah Qis?Abang ingat tak lagi abang kena ceramah dengan ayah Qis?Ayah cakap sanggup tak terima anak dia yang pemalas sungguh buat kerja rumah?Lipat baju pun tak reti?Abang ingat tak lagi masa tu bang kata abang terima sayang seadanya? 
     Masa kita baharu bernikah,Qis ada juga usaha nak berubah. Qis lipat baju abang tapi abang kata dengan bergurau tak apalah biar abang lipat mulai hari ini .Qis lipat baju macam budak darjah satu lipat. Qis tak kecik hati pun malah Qis ketawa kuat-kuat sampai nak pecah perut tapi kenapa selepas dua tahun abang marah sangat dekat Qis  sebab tak pandai lipat baju. Abang kata Qis lipat tak ikhlas. Memang Qis sedih sangat-sangat  masa tu tapi paling Qis sedih sebab kenapalah Qis tak dapat gembirakan hati abang sekarang ni?
    Abang,Qis tak pernah  merungut pada abang walau abang suka letak saja pinggan,cawan abang lepas makan. Tak pernah pun abang nak basuh pinggan abang apatah lagi nak tolong sayang cuci periuk belanga kat dapur. Tapi Qis tak pernah pun  marah dekat abang.Abang pun banyak juga kekurangan tapi bagi Qis kekurangan abang melengkapkan hidup kita sebab itu kita berkahwin.Kekurangan abang memerlukan kelebihan sayang untuk jadikan rumah tangga kita ini sempurna. Begitu juga dengan kekurangan sayang yang tak pandai mengemas ni perlukan kelebihan abang yang pakar lipat baju tu.Barulah dinamakan hidup suami isteri saling melengkapi.
    Abang,Qis harap sangat Qis dapat jadi isteri yang menyenangkan di hati abang.Qis nak jadi isteri yang solehah yang taat pada perintah suami sebab itu Qis tak nak marah-marah abang,melawan cakap abang. Lagipun Qis tak sampai hati nak memaki hamun suami Qis sebab Qis sayang abang sangat-sangat. Qis juga sayang anak-anak kita sebab tu Qis tak pernah marah anak-anak kita. Qis tak nak abang terluka walau abang sekarang ni banyak menghiris hati Qis.
   Satu lagi, Qis masak dah tak sedap ke abang?Abang dah lama tak puji masakan sayang.Mungkin sebab itu juga abang kahwin dengan dia. Tentu dia lebih hebat daripada Qis kan.
   Qis bukan ungkit atau menujukkan yang abang bersalah tapi Qis harap selepas ini abang terimalah dia seadanya walau dua tahun nanti  abang dah tak tahan dengan kekurangan dia macam yang terjadi pada Qis..Qis sayangkan abang sampai bila-bila.Harap-harap abang tetap rindu pada Qis dan Qis harap sangat abang maafkan kesalahan Qis pada abang. Moga-moga Qis lah PENEMAN ABANG DI SYURGA NANTI..

Yang amat menyayangimu,
     Qistina

     Kali ini aku baca entah mengapa berjurai-jurai jatuh air mata lelakiku ini. Kenapa baru kini aku rasa menyesal?Kenapa bukan dua tahun yang dulu?Empat tahun aku biarkan Qis menderita. Bukankah aku dulu sanggup menerima segala kekurangannya kenapa tiba-tiba aku merungut? Sedangkan dia tak pernah merungut  apa-apa yang buruk tentang aku?Dia tak pernah langsung menyusahkan aku.Hal lipat baju tu pun, dulu memang aku yang setuju nak lipat.Ya Allah,kenapalah mudah sangat ku ikutkan hasutan syaitan yang mengapi-apikan perasaan aku masa tu? Sanggup aku marah dia,herdik dia.Betapa aku dah lukakan hati dia masa itu.Aku lupa janji aku selama ini pada dia.
   Kenapa baru aku sedar yang sebenarnya dia jauh lebih baik daripada Fikah tapi dia paling aku agung-agungkan. Qis tak pernah meninggikan suaranya apatah lagi nak merajuk sedangkan Fikah berani maki hamun padaku. Susah payah dia melahirkan zuriatku,menjaga dengan penuh kasih sayang tapi aku tetap lagi sayang pada Fikah yang tak mahu ada anak,katanya nanti badan tak lawa.Ada anak susah nak berdua.
    Sedangkan Qis yang tahu menjaga makan minumku,tahu-tahu sahaja seleraku nak makan apa setiap hari aku lagi cinta Fikah yang hanya menjamu aku dengan makanan yang dibeli di warung mamak sahaja.Fikah yang selalu berpakaian menjolok mata ketika keluar rumah yang aku kata lebih baik daripada  Qis yang sentiasa menjaga aurat dan pandangannya daripada dilihat lelaki hanya untuk tatapan aku sahaja.
    Ya Allah,selama ini memang aku buta menilai kebaikan..hanya kerana satu keburukan ku tutup segala pandanganku daripada melihat banyaknya kebaikan Qistina padaku.
     Tiba-tiba rindu dan cintaku yang dulu padanya hadir kembali...abang rindu sangat pada Qis sekarang ni...terlalu rindu..
    Aku melipat surat tersebut dengan rapi.Hajat di hati mahu bertemu dengan Qistina petang ni mahu memohon maaf atas kesilapanku lagipun tak ada siapa di rumah. Fikah yang keluar sejak pagi tadi masih tak nampak batang hidungnya. Tiba-tiba sahaja mahu menghadiahkannya sejambak bunga.
 
  
    Keluar dari kedai bunga sahaja aku nampak Fikah! Tapi siapa lelaki tu? Siap berpeluk-peluk lagi?? Apalah lagi dugaanku in ya Allah... Kalau ikutkan rasa nak terus bagi penampar sahaja tapi biarlah aku belajar daripada kesilapan dulu.Bersabar macam Qis bersabar dengan perangai aku.Mungkin ini satu balasan atas kesilapan yang telah aku buat pada Qis tapi mungkin juga jalan untuk aku hidup bahagia semula dengan Qis.
    Cepat-cepat aku memandu kereta mahu bertemu Qis yang kurindui saat ini. Qis terkejut melihat aku pulang tiba-tiba.Tak hairanlah dia terkejut sebab dah sebulan aku tak pulang ke rumah. Ku lihat dia masih cantik seperti dulu..
   "Ini untuk sayang," lembut tuturku sewaktu menyerahkan sejambak mawar putih padanya. Lalu aku berlalu meninggalkan dia sementara. Dia berasa hairan tapi dalam hatinya aku tahu dia terharu....
    Aku muncul semula, kali ini aku bawa bantal dan mendekatinya yang sedang duduk di sofa sejak dari tadi. Dia nampak kaget melihat aku membawa bantal ke ruang tamu.Mungkin dia fikir aku gila.Ya,aku gila padamu sayang..
   "Boleh abang baring dekat riba sayang?"Soalku padanya.Dia mengangguk diiringi senyum yang terukir diwajahnya. Aku meletakkan bantal di atas ribanya lalu ku sembah mukaku di atas bantal tersebut.Aku menangis perlahan biarlah tak nampak macho sekalipun yang penting hati aku terlalu menyesal.Menyesal!
    "Abang,abang ada masalah ke?Ceritalah pada Qis.Qis sedia dengar," katanya memujukku.Rambutku diusap perlahan-lahan.Susah untuk aku ceritakan padanya,susah nak gambarkan yang aku begitu sedih,bercampur geram dengan sikap Fikah dan rasa myesal atas kesilapan yang aku buat pada Qistina. Mungkinkah dia percaya aku sudah berubah?Mahukah dia menerima aku semula?
    "Sanggup dia buat abang macam ni,abang sayangkan dia tapi dia curang dengan abang,"kataku padanya.
    "Abang,jangan terburu-buru mengatakan dia curang,mana tahu cuma kawan," nasihatnya padaku.
    "Abang nampak sendiri siap berpeluk lagi,abang salah menilai.Abang minta maaf Qis, selama ini abang lukakan hati Qis. Abang musnahkan harapan Qis untuk hidup bahagia dengan abang," kataku dengan penuh penyesalan.
     "Abang,Qis bahagia dengan abang.Tak pernah pun Qis rasa tak bahagia hidup dengan abang," katanya penuh tenang seperti selalu.Pandai Qistina menyembunyikan segala rasa dukanya namun aku tahu dia tak bahagia,dia merana...
     "Sayang..maafkan abang..mulai hari ini abang nak hidup dengan sayag dan anak-anak kita saja.Abang tak nak orang lain lagi.Abang akan tinggalkan Fikah sebab dia curang dengan abang.Abang janji akan bahagiakan Qis sampai bila-bila,terimalah abang semula Qis..abang nak Qis berada di sisi abang mulai saat ini," rayuku sepenuh hati lalu bangun memandang wajahnya penuh mengharap.
     Matanya mengalih ke tempat lain.Dari dulu sehinggalah sekarang masih lagi rasa malu ditenung lama sebegitu.
     "Abang,abang masih suami Qis kan..abang masih dalam hati Qis,Qis masih sayang dan cintakan abang. Tak perlu abang merayu meminta untuk kembali pada sayang ," jawab Qis penuh tulus.Mudahnya kau memaafkan seseorang, sayang...mulianya dirimu.
    "Terima kasih sayang,abang janji abang tak akan ungkit lagi kekurangan sayang,abang takkan tinggalkan sayang.Abang mencintaimu sangat-sangat,"ucapku dengan penuh ikhlas.
    "Walau ruang tamu ni macam ni?" Dia menunjukkan ruang tamu yang masih seperti dulu bersepah-sepah dengan majalah yang dibacanya.
    "Abang akan tolong sayang kemaskan,"kataku lalu mencuit hidungnya.Merah padam mukanya.
    "Terima kasih sayang,"kataku dalam hati dan tiba-tiba sahaja televisyen rumahku ini mula menayangkan drama Adamaya.Patutlah memang waktu drama ni mula pun...aisey..perli sungguh lagu ini..tiba-tiba hati aku nak tanya,aku ni sesuai watak Adam ke ataupun Maya? =p

 
 Semenjak kau hadir dalam hidupku
 Tiada lagi keresahan
 Kau mengetuk pintu hatiku
 Tanpa sedar hingga ku izinkan

 Kau yang bernama cinta
 Kau yang memberi rasa
 Kau yang ilhamkan bahagia
 Hingga aku terasa indah

 Maaf jika ku tidak sempurna
 Tika bahagia mula menjelma
  Bila keyakinan datang merasa
  Kasih disalut dengan kejujuran

  Mencintai dirimu
  Merindui dirimu
  Memiliki dirimu
  Hingga akhir hayat bersama kamu

Cinta Pasti Hadir,Bersabarlah..~~




Pagi ini bermulalah hari pertama aku bergelar isteri yang sah kepada suamiku yang baru aku kenali dan baru aku cintai. Sesungguhnya aku tidak kisah siapa suamiku kerana aku terlalu bersyukur diberi peluang oleh Allah S.W.T merasa nikmat hidup berumah tangga tetap aku bahagia walau.............

Orang bercerita kalau malam pertama sungguh indah.Kita sebagai isteri dimanjai,disayangi dan dilayani bagai seorang puteri. Namun aku tidur malam tadi seorang diri walaupun di atas katil yang empuk tapi aku rindu tidur berbantalkan lengan suami.. tak mengapalah mungkin dia segan,aku pun malu kerana masing-masing belum lagi saling mengenali apatah lagi untuk menyintai sebab itu dia tidur di permaidani.

Pagi ini,aku terjaga agak lewat. Jam menunjukkan pukul 6.45 minit pagi. Ku lihat suamiku sudah pun menghilangkan diri. Mungkin takut jalan sesak barangkali.....lekas aku mengambil wuduk dan sujud pada ilahi. Tak henti-henti bibirku mengucap syukur atas pemberian nikmat yang tidak terperi ini.

Sebulan kemudian:

Aku masih lagi menjadi isteri kepada suamiku...bahagia terlalu bahagia dan masih merasa bahagia walaupun tak dapat merasa cinta dan sayang daripada seorang suami,walau diri ini masih tak disentuhi,walau masakan yang ku masak tak pernah sedikit pun dijamahi. Entahlah..kenapa aku terlalu sabar,sabar menanti cinta daripada seorang suami..Walaupun dia tidak pernah menegurku,hanya menjawab ketika aku bertanya sahaja,dia tetap baik padaku tak pernah meninggikan suaranya padaku. Segala keperluan dalam rumah cukup dia berikan dan aku bersyukur lagi kerana walau dilayan sebegini aku tidak seperti yang ku baca dalam luahan rasa si isteri di maki suami,dilempang dan disepak teranjang oleh suami sendiri..

Suatu hari aku menerima warkah biru daripadanya yang sengaja diletakkan di atas meja solek. Berdebar rasa hati ini untuk membaca surat tersebut.Isinya ringkas sahaja tapi melukakan jiwa tapi aku sabar,ku tahan air mata dan tetap terus membaca hingga sudahnya:

Assalamualaikum,
Saya harap awak dapat baca surat saya ini dengan tenang dan menerima segalanya dengan terbuka. Zulaikha, awak tahukan saya tak pernah mengenali awak dan apatah lagi mencintai awak. Sebulan sudah usia perkahwinan kita namun saya masih tak dapat lagi menerima awak sebagai isteri saya sebab itu sampai sekarang saya tak sentuh awak. Sebenarnya,saya sudah lama menyintai gadis lain sebelum kita bernikah lagi. Sudah lapan tahun kami bersama dan sekarang kami masih lagi bersama. Kita bernikah kerana kita terpaksa menurut kehendak keluarga kita. Saya sudah fikir masak-masak saya tahu kita tak dapat bersama,saya tak cintakan awak dan awak jugakan? Seminggu lagi saya akan pulang dari Langkawi dan kita boleh berbincang tentang penceraian kita secara baik di hadapan keluarga kita.

sekian...

Air mata mengalir perlahan namun cepat-cepat aku kesat agar tak mengalir lagi.Biar pedih surat itu tetapi aku cuba sabar seperti selalu. Walau apa pun yang terjadi aku tetap menanti dia kembali seminggu lagi. Aku redha andai itu suratan daripada ilahi..tetapi jika diizinkan masih lagi dapat bersama aku izinkan suamiku menikahi si dia dan aku rela hidup bermadu asalkan suamiku merasa bahagia..

Enam hari kemudian:

Bunyi telefon membuat aku terjaga daripada tidurku malam itu. Panggilan kecemasan daripada hospital!!

Seminggu kemudiannya:

"Awak..makanlah," kataku sambil menyuapkan nasi ke mulutnya. Perlahan-lahan dia membuka mulutnya. Nasi yang ku suap dikunyah perlahan-lahan sambil air matanya tak henti-henti daripada mengalir. Sudah seminggu masih tak henti-henti menangis,tidak bersuara langsung,badannya pula nampak tidak bermaya. Aku menjadi sungguh khuatir. "Awak, tak baik menangis depan rezeki," pujukku lalu ku beranikan jariku untuk pertama kalinya mengesat air matanya. Cepat-cepat dia menangkap tanganku. Mungkin marah agaknya...maafkan isterimu...

"Sayang....." bergetar jiwaku mendengar kalimah itu.. "Abang lepaskan sayang,"katanya dengan nada perlahan. "

Air mataku pula mengalir deras membasahi pipiku.Pertama kali aku menangis di hadapannya. Tersedu-sedu aku.. "Kenapa sayang menangis?" Dia pula memberanikan diri memegang daguku dengan lembut sekali lalu bersuara."Kenapa sayang menangis?Abang bebaskan sayang,sayang akan hidup gembira dengan orang yang sayang cinta nanti," katanya lagi.

"Sayang tak akan bahagia selama-lamanya melainkan hidup bersama di sisi abang. Sejak kita kahwin lagi sayang sudah belajar mencintai abang dan kini sudah pun mencintai abang.. sayang tak mahu meninggalkan abang,tolonglah abang jangan lepaskan sayang,"rayuku dengan sesungguhnya tanpa peduli air wajah yang berubah seperti apa...

"Walau abang macam ni?" Tanya suamiku sambil melihat kedua-dua kakinya yang sudah tiada akibat terpaksa dipotong kerana kecelakaan jalan raya yang lalu. Air matanya mengalir juga dengan penyesalan..

"Sayang tak kisah siapa pun abang dan bagaimana sekalipun abang. Dari dulu kita bernikah sayang tetap menerima dan menyayangi abang walaupun abang tak pernah menyayangi sayang," kataku pula mengharapkan agar dapat kekal bersamanya.

"Alangkah indah kalau dari dahulu lagi abang dapat mengenal mana intan yang mana kaca," katanya memegang kedua-dua belah tanganku. Dirinya terlalu terluka kerana kekasih yang dicintai selama lapan tahun menghilangkan diri setelah mengetahui dirinya sudah cacat kini. "Terima kasih sayang sebab masih mahu lagi menjadi isteri abang," katanya lalu mencium lembut ubun-ubunku. Aku bukan kepalang lagi gembira. Walau dia kini tidak sempurna di depan mereka namun dalam hatiku yang kecil ini dia cukup sempurna.

"Tak perlu berterima kasih pada sayang.Bukankah Allah dah menetapkan jodoh masing-masing." Aku mendakap tubuhnya perlahan, ku buang rasa malu itu kerana aku merasa terlau bahagia saat itu dan dia juga membalas pelukanku.

" Abang tak dapat dukung sayang seperti orang lain lakukan pada isterinya,"kata suamiku merendah diri.

 "Tak mengapa,sayang dukung abang!" Kataku diiringi senda tawa kami berdua............ =)

Kita geng!!